fbpx
איך מעלים כולסטרול טוב

איך מעלים כולסטרול טוב DL high density lipoprotein?

ערכים תקינים של כולסטרול מסוג HDL מוגדרים בטווח שבין 62-29 יחידות לגברים ו-82-34 יחידות לנשים. ותפקידו הוא לספוג את שאריות הכולסטרול הרע ולשאת אותו בחדרה לכבד מדפנות כלי הדם. 

רמות גבוהות של כולסטרול טוב מסייעות ומורידות את הסיכון למחלות לב ולשבץ מוחי מרבית הכולסטרול (כ-70%) הגוף מייצר בעצמו ורק כ-30% מהכולסטרול שיש לנו בזרם הדם מגיע מתזונה. כולסטרול רע שמתגלה בבדיקות דם היא לרוב תוצאה של נטייה גנטית.

לפרטים וטיפול בהעלאת כולסטרול טוב בגיל השלישי צרו קשר בדף הצור קשר ובואו לאבחון

 

איך מעלים כולסטרול טוב ע"י שילוב בין תזונה וספורט?

תזונה היא המרכיב החשוב להעלאת רמות HDL והורדת LDL, יחד עם גורמים חשובים אחרים כמו פעילות גופנית.

אורח חיים בריא מלווה בדיקה שנתית של רמות הכולסטרול חשובים למעקב הבריאות בצורה יעילה. הפחתה במשקל משפרת את הפרופיל השומני ולכן חשוב להגיע למשקל גוף רצוי. 

מחקרים שנעשו על אלפי משתתפים לאורך שנים רבות, הראו שהפחתת ערכי כולסטרול – ערכי הכולסטרול הרע LDL-C והגברת ערכי הכולסטרול הטוב מפחיתה אירועים לבביים.

דיאטה להפחתת כולסטרול צריכה להכיל סיבים תזונתיים, בעיקר מסיסים, המצויים בשעועית, שיבולת שועל, שעורה, פירות וירקות שונים, מסייעת בהפחתת ספיגת כולסטרול במעי וכן הורדת כולסטרול בדם. 

נתונים קליניים מראים באופן עקבי כי צריכה יומית של 3-1 גר' פיטוסטרולים מורידה LDL כולסטרול ב-15%-5%, לא היתה השפעה על רמת הטריגליצרידים או על רמת ה- HDL (הכולסטרול "הטוב"). תוצאות אלו נתמכו מכן ע"י ה EFSA (European Food Safety Authority) – הרשות המדעית האירופית לבטיחות במזון, כאשר מומחים מטעמו אישרו את  התועלת הפיטוסטרולים בהורדת כולסטרול LDL.פיטוסטרולים מצויים בבננות,אגוזי מלך, אבוקדו ועוד.

חשוב להימנע משומן מוקשה מסוג טרנס, המצוי במרגרינה וכמעט בכל דברי המאפה המתועשים.חשוב לצרוך שומן בלתי רווי כמו שמן זית, שמן קנולה, שמן חמניות, אגוזים ופיצוחים למיניהם.

זיתים ושמן זית – מכילים ערכים גבוהים ב-HDL, שמפחיתים  את ההשפעות הדלקתיות של LDL.

דגים – עשירים בחומצות שומן אומגה -3, דגים שומניים מסייעים להגביר את רמות ה- HDL שלכם ולהפחית את רמות הכולסטרול הרע. סלמון, סרדינים, טונה, מקרל, פורל מכילים רמות גבוהות של אומגה -3. 

אבוקדו – מכיל חומצת שומן חד בלתי רווי וחומצה פולית, שיחד מגבירים את רמות HDL ומקטינים את רמות ה-LDL. אבוקדו מכיל גם כמות רבה של סיבים תזונתיים.

אגוזים למיניהם – מפחיתים את רמות ה-LDL, שומרים על בריאות כלי הדם. מכילים כמויות גבוהות של סטרולים צמחיים אשר מפחיתים את ספיגת ה-LDL בגוף. אגוזים, שקדים, אגוזי מלך, פיסטוקים, אגוזי לוז, פקאנים, בוטנים

פשתן – זרעי פשתן מכילים חומצות שומן חיוניות, אינם מתעכלים על ידי מערכת העיכול, ולכן החומרים המזינים אינם נספגים. הצורה הטובה ביותר לצרוך אותו הוא בצורת אבקה או כמו שמן. 

צריכה של חלבון סויה עשויה גם לתרום במידה מסוימת להפחתה של רמת הכולסטרול הרע בדם. מחקרים רבים הראו כי צריכה של 50-30  גר' ליום של חלבון סויה עשויה להביא לירידה של 5-3 אחוזים ברמת הכולסטרול. 

מחקרים בכל העולם מראים שגם כולסטרול טוב גבוה מעל ההמלצה – יכול להזיק כמו חריגה בכולסטרול רע.

במחקר מדנמרק, נמצאו ממצאים מדאיגים באשר לרמות גבוהות של HDL בגוף. מחקר שנערך במשך שש שנים החוקרים הדנים אספו מידע מכ-116 אלף אנשים הרשומים במכון המחקרי לבעיות לב שבקופנהאגן. אצל מעט מן האנשים שנבדקו במחקר– נרשמו רמות של HDL גבוהות בקרב התוצאות היו חד משמעית, אנשים בעלי רמות גבוהות של כולסטרול טוב (HDL) מצויים תחת איום גבוה של מחלות לב ומוות יותר מאשר אנשים עם רמות ממוצעות של הכולסטרול הטוב. הדרך שבה פועל הכולסטרול הטוב בגוף מורכב בהרבה ממה שהמדע מכיר, לפי טענת החוקרים. המחקר מצביע על כך שפעולת הכולסטרול הטוב משתבשת בגופם של אנשים אשר נרשמו אצלם מדדים גבוהים של HDL, במקום שהכולסטרול הטוב יוציא מהדם עודפי כולסטרול "רע" אל הכבד, הוא הופך למזיק ביותר עבורם.

מחקר נוסף עקב במשך ארבע שנים אחר רמות כולסטרול טוב ומחלות לב בקרב כמעט ששת אלפים גברים ונשים. ממוצע הגילאים במחקר עמד על 63, כאשר שליש מהמשתתפים הן נשים. רמות ה-HDL שלהם היו בין הטווח הנמוך של פחות מ-30 מ"ג/ד"ל בכלי הדם לבין הטווח הגבוה של למעלה מ-60 מ"ג/ד"ל. במהלך המחקר המקיף, חלק מהמשתתפים סבלו מהתקף לב או שמתו ממחלת לב. בסיום המחקר, הממצאים הראו שרמות הכולסטרול ה"טוב" היה באמצע בממוצע בין 41 מ"ג/ד"ל לבין 60 מ"ג/ד"ל של כולסטרול טוב –אלה נחשבו לקבוצה עם הסיכון הנמוך ביותר לסבול מהתקף לב או ממוות כתוצאה ממחלת לב כזו או אחרת. נחקרים שנרשמו אצלם רמות HDL שמתחת ל-41 מ"ל/ד"ל או מעל ל-60 מ"ג/ד"ל, ניצבו בפני סיכון מוגבר בצורה ניכרת לסבול משני המצבים הבריאותיים המסכנים. בדיוק כאן מגיעה העובדה היותר מבהילה: המחקר מצא שבקרב המשתתפים אשר רמות ה-HDL שלהם עולות על 60 מ"ג/ד"ל הסיכון לחוות התקף לב או מחלת לב עולה בכ-50%, מאשר אלו עם רמות ממוצעות של HDL. הממצאים שמרו על רמתם גם לאחר שהביאו בחשבון גורמים כמו סוכרת, עישון, שתייה ורמות LDL בקרב המשתתפים. הממצאים פורסמו בגיליון אוגוסט 2017 של כתב העת European Heart Journal

איך מעלים כולסטרול טוב בראי הרפואה הטבעית?

ברפואה הטבעית צמחים בשילוב אורח חיים משפרים משמעותית את פרופיל השומנים בגוף.

במכון הניג פותחו פורמולות צמחים ייחודיות שהשילוב ביניהן יחד עם אורח חיים שמותאם הראו תוצאות גבוהות לאיזון השומנים בגוף יחד עם איזון ערכי לחץ הדם.

חלק גדול מהצמחים נחקרו ועדיין נחקרים. כמו המורינגה שבתרבות ההודית ידוע בתכונותיו הרבות.

במחקר על חולדות להן הוזרק חומר רעיל ללב ולכבד שגרם לפגיעה בפרופיל השומנים ועליה באנזימי הכבד, נמצא שעלי מורינגה, הורידו רמת LDL ("הכולסטרול הרע") , העלו רמת HDL ("הכולסטרול הטוב"), הורידו רמת אנזימי כבד, העלו רמות של נוגדי חמצון תוך תאיים ושיפרו משמעותית את תפקוד הלב והכבד [12].במחקר נוסף משנת 2000 על חולדות מצאו החוקרים שעלי מורינגה הורידו את שיעור הכולסטרול בדם בכ- 14%.

החוקרים מצאו שמחקר זה מאשש את המסורת של מטפלים מסורתיים בהודו להשתמש בעלי המורינגה באנשים הסובלים מרמות כולסטרול לא מאוזנות.

 מחקר קטן נוסף על 35 מבוגרים שחלקו לקבוצה שקיבלה עלי מורינגה ולקבוצת ביקורת. בקבוצת עלי המורינגה היה שיפור גדול משמעותית ביחס LDL/HDL . שיפור ביחס הזה, מקטין סיכון למחלות ושבץ מוחי.

מחקר נוסף, גם הוא לא גדול, על 38 בני אדם מ- 2014 בדק גם הוא את ההשפעה של עלי מורינגה על רמות גלוקוז ורמות כולסטרול .

בקבוצת עלי המורינגה הייתה השפעה לטובה על רמת הסוכר בצום וכן ירידה ברמת ה- LDL. צמח נוסף שנחקר הוא הליקוריץ- 

שורש ליקוריץ מפחית התחמצנות של LDL בדם ובכך מעכב התפתחות של טרשת עורקים ומפחית סיכון לשבץ ומחלות לב. הוא מפחית את רמות הכולסטרול הכללי בדם. ולכן יעיל לאיזון רמות כולסטרול בדם.

פרי צמח האסאי מכיל פיטוסטרולים המסייעים להורדת כולסטרול ומניעת מחלת טרשת עורקים, נקשר לרדיקלים חופשיים ונלחם נגד מחלות לב וכלי דם והזדקנות.

לפרטים וטיפול בהעלאת כולסטרול טוב בגיל השלישי צרו קשר בדף הצור קשר ובואו לאבחון

 

"יאיר הניג, בעל "מכון הניג" והמטפל הראשי, מחזיק בניסיון רב ובידע מקיף בכל מגוון שיטות הרפואה הטבעית".

 

מאמרים נוספים

תזונת קנדידה

תזונת קנדידה

פטרייה הקנדידה היא פטרייה טבעית החיה במערכת העיכול של האדם. בדרך כלל נוכחותה אינה מהווה סכנה והיא אף ממלאת תפקיד חשוב בוויסות הפלורה החיידקית בגוף.

קרא עוד »
דלקת בוושט

דלקת בוושט

מערכת העיכול שלנו כוללת את הוושט, הקיבה והמעיים, ותפקידה לפרק את המזון שאנו אוכלים על מנת לספק לגוף את החומרים המזינים הדרושים לו. הוושט הוא

קרא עוד »
נגישות
Call Now Button