fbpx
מערכת העיכול בגיל השלישי

מה קורה למערכת העיכול בגיל השלישי?

הרופא היווני היפוקרטס, הנחשב ל'אבי הרפואה המודרנית' אמר כי "כל המחלות מתחילות במעיים".
תוחלת החיים של בני האדם בעידן המודרני נמצאת בעלייה, יחד עם ההבנה שעם ההזדקנות המערכות הפיזיולוגיות, עולה השכיחות של מחלות הפוגעות באיכות החיים. הגיל השלישי מאופיין באתגרים בריאותיים לגוף ולנפש. שינויים מתרחשים בגוף האדם במשך כל החיים, אך ככל שמתבגרים, המערכות פגיעת יותר וכך גם מערכת העיכול.

כאשר הגוף מתחיל להזדקן, מתרחשים בו שינויים פיזיולוגיים אשר תורמים להיחלשות המערכות שלו, בנוסף לירידה בתפקוד המערכת החיסונית שאמורה להילחם בווירוסים, חיידקים ואלרגנים, ולכן נוצרות בעיות ותופעות בריאותיות כגון ירידה במסת הגוף, ירידה במסת העצם, שינויים במערכת העצבים, שינויים בתפקוד המוח ותפקוד מערכת העיכול.

בעיות שכאלו דורשות התייחסות שונה ממחלות אחרות המופיעות במשך השנים, באמצעות צעדים כמו שינוי תזונה ואורח חיים.
על פי מחקרים רבים, היפוקרטס הרופא הקדום אכן צדק, ובחלק גדול של מחלות יש קשר מעי-מוח. למערכת העיכול יש השפעה משמעותית על מגוון תופעות, מחלות ותסמינים. למיקרוביום (סך האורגניזמים) במעי עשויה להיות השפעה על התפתחות אלצהיימר, למשל. החיידקים במעיים משפיעים על ייצור ציטוקינים פרו-דלקתיים. הזדקנות הגוף יחד עם אורח חיים לקוי ולקיחת תקופות, פוגמים במיקרוביום במעי.

לפרטים וטיפול במערכת העיכול בגיל השלישי צרו קשר בדף הצור קשר ובואו לאבחון

 

אחת התופעות השכיחות ביותר בגיל השלישי – עצירות

עצירות היא אחת התופעות השכיחות ביותר בגיל השלישי, בעקבות היחלשות התנועה הפריסטלטית האחראית על הנעת המזון בדרך החוצה מהגוף. בנוסף, בגיל השלישי נחלשות השיניים הטבעיות או שהן מוחלפות בתותבות, מה שיוצר קושי בלעיסה יסודית של המזון והוא נבלע כשאינו לעוס טוב. הקושי בלעיסה מוביל לקושי בעיכול, מה שגורם בסופו של דבר לעצירות.

סיבה נוספת היא שימוש מוגבר בתרופות כמו תרופות להורדת לחץ דם, אשר מבוססות על סגירת תעלות הסידן. התעלות משתנות וגורמות להאטה בפעילות המעיים, במיוחד אם לא מקפידים על שתייה מרובה. גם הירידה הטבעית בחילוף החומרים תורמת למצב.

למשל, איבוד משקל יכול לנבוע מההפחתה במנגנון הצמא עלול לגרום לירידה בצריכת נוזלים, חוש הטעם שנפגע, קושי בלעיסה ובבליעה, ירידה בתאבון מסיבות שונות, ירידה בחילוף החומרים והאטה בתנועתיות.

ככל שהגוף מזדקן, מתפתחות יותר בעיות בריאותיות הדורשות טיפול תרופתי – ישנן תרופות המאטות את פעולות המעיים ומובילות לעצירות. אנשים מבוגרים סובלים ממחסור בנוזלים בעקבות תרופות משתנות והשילוב של שתייה מועטה והשתנה מרובה מוביל ליובש ועצירות. קושי בניידות, בדידות ודיכאון משפיעים גם הם על התיאבון. עם הגיל עולה גם הקושי וחוסר הרצון לשנות אורח חיים והרגלים.

סיכוי מוגבר לבעיות במעיים

עם הגיל עולה השכיחות של מזהמי מעיים התסמינים הנובעים מהם, כגון הליקובקטר פילורי, קנדידה, ריפלוקס, צרבות, שלשלולים ועצירויות, ירידה ביעילות הספיגה של מרכיבי המזון. כתוצאה מכך, גם אם מקפידים על תפריט מאוזן, היעילות הפוחתת בספיגה מובילה לחוסרים תזונתיים וחוסר באנזימי עיכול.

לגוף יש צרכים שונים בכל גיל, ולכן הצרכים התזונתיים משתנים בהתאם לגיל ולבעיות בריאות ספציפיות, רמת הפעילות והמצב של כל מערכת העיכול, כולל הפה והשיניים. בחלק מהמקרים, נרשמת עלייה או איבוד משקל שלא מרצון. תופעה נפוצה נוספת בגיל השלישי היא הצטברות גזים במערכת העיכול. מקור הגזים הוא במזון שאנחנו אוכלים, כאשר בתהליך העיכול נוצרים גזים מהמזון או מבליעת אוויר בזמן האוכל – התוצאה היא כאבים ונפיחות. גורמים נוספים לגזים הם תזונה עשירה בכולסטרול ושומנים, שתיית משקאות מוגזים וצריכת סוכר, מלח ומזון תעשייתי המכיל צבע מאכל.

בנוסף, נטילת תרופות שמכילות חומרים כמו לקטוז או סוכרוז, עלולה להגביר את הגזים. מחלת Gerd מתבטאת בריפלוקס ושכיחה יותר אצל אנשים מבוגרים, על אף שהיא יכולה להופיע בכל הגיל. הפרעה זו מתרחשת כאשר חומצות קיבה עולות לוושט וגורמת לצרבת ולתסמינים אחרים. ריפלוקס וצרבת יכולים להיגרם גם מתרופות מסוימות להורדת לחץ דם ועודף משקל.

המפתח לשמירה על בריאות המעיים בגיל השלישי – אורח חיים בריא ותזונה נכונה

שמירה על אורח חיים בריא ותזונה נכונה חשובים אמנם בכל שלב בחיים, אך בגיל מבוגר הם חשובים אף יותר.
צריכת חלבונים עם ערך תזונתי גבוה כמו בשרים, דגים (טונה), ביצים או מוצרי חלב, יחד עם מזון שיכיל הרבה אנרגיה ורכיבי תזונה חשובים כגון אבוקדו, טחינה או אגוזים (אם ניתן ללעוס אותם בקלות).

בנוסף, חשוב שלא לדלג על ארוחות – לאכול שלוש ארוחות ביום ושלוש ארוחות ביניים. חשובה שתייה מרובה גם אם לא חשים צמא. עוד רכיב תזונתי חשוב בגיל מבוגר הוא סיבים, אשר מגיעים בשתי צורות: סיבים בלתי מסיסים, הנמצאים בדגמים מלאים, וסיבים מסיסים הנמצאים בשעועית, אפונה יבשה, שיבולת שועל ופירות. סיבים מסיסים מורידים את רמות הסוכר בדם על ידי שיפור הרגישות לאינסולין, הפחתת הסיכון לפיתוח מחלות לב ולתסמונת מטבולית.

טיפול טבעי במערכת העיכול בגיל השלישי במכון הניג

שיטת האבחון והטיפול הטבעי של מכון הניג יורדת לשורש הבעיה ולא מטפלת בתסמינים בלבד. השיטה הייחודית משלבת אבחון דרך הלשון, אשר מהווה חלון דרכו ניתן להציץ אל מערכת העיכול, בשילוב בדיקות דם. דרכי הטיפול כוללים תזונה, פעילות גופנית, התייחסות למצב הנפשי, הקניית אורח חיים בריא ופורמולות צמחים ייחודיות לטיפול בגוף ובנפש.

המטרה הסופית של שיטת הניג היא שיפור במצב הבריאותי, הורדה ברמת הכאב והסבל ושיפור איכות החיים

השיטה של מכון הניג בנוגע לבעיות במעיים בגיל השלישי כוללת התייחסות לחוסרים שנוצרים כגון ברזל, קולגן, ויטמין D ואבץ, במקביל לטיפול במזהמי מעיים.
תכנית הטיפול של מכון הניג מותאמת באופן אישי לכל מטופלת ומטופל, על פי חומרת הבעיה, מקור הבעיה, המצב הבריאותי של המטופל וסגנון החיים שלו. התכנית עצמה כוללת לוחות זמנים, פורמולות צמחי מרפא ותוספי מזון המיוצרים על ידי מכון הניג באישור משרד הבריאות ועל פי תקני ייצור קפדניים.

על מנת להפוך את הטיפול לנוח ככל הניתן, האבחון ובניית תכנית הטיפול נעשים ביום אחד מרוכז במכון הניג. התהליך כולל גם ליווי אישי וצמוד של נציגי הניג לאורך כל התהליך, עם זמינות גבוהה לכל פנייה.

 

לפרטים וטיפול במערכת העיכול בגיל השלישי צרו קשר בדף הצור קשר ובואו לאבחון

*יאיר הניג הוא מייסד מכון הניג, אשר פיתח את שיטת הניג הקרויה על שמו, המשלבת מספר תחומי רפואה בהם התמקצע במשך השנים. הניג סבל במשך שנים מבעיות בבטן, עד שהגיע לרפואה אלטרנטיבית והתמחה אצל המאסטרים הגדולים באבחון וטיפול טבעי בבעיות במערכת העיכול. בהמשך פיתח פורמולות ייחודיות ושיטת אבחון וטיפול בלעדית. מכון הניג הוא הקליניקה הגדולה בישראל לטיפול בבעיות מערכת העיכול, הפועלת בפריסה ארצית.

מאמרים נוספים

דלקת בוושט

דלקת בוושט

מערכת העיכול שלנו כוללת את הוושט, הקיבה והמעיים, ותפקידה לפרק את המזון שאנו אוכלים על מנת לספק לגוף את החומרים המזינים הדרושים לו. הוושט הוא

קרא עוד »
מעיים עצלים

מעיים עצלים

מעיים עצלים מאופיינים בתנועתיות ירודה של המעי הגורמת לפינוי איטי של תכולת המעיים. מצב זה גורם לעצירות כרונית, שלשולים לסירוגין ותחושת נפיחות ואי נוחות בבטן,

קרא עוד »
נגישות
Call Now Button