fbpx
כיצד בנויה מערכת העיכול

כיצד בנויה מערכת העיכול?

משפט ידוע גורס כי "אנחנו מה שאנחנו אוכלים", וללא ספק לתזונה יש השפעה מכריעה על בריאותנו. אבל כדאי לשים לב שאנחנו גם איך שאנחנו אוכלים!
מערכת העיכול האנושית היא מבנה מסועף ומורכב, שאחראי על קליטה של המזון שאנחנו אוכלים, פירוקו, ספיגתו ופליטת השאריות מן הגוף. תפקוד תקין של מערכת העיכול הינו תנאי הכרחי לבריאותנו והוא מאפשר למערכות רבות בגוף לפעול כסדרן. ישנם גורמים רבים המשפיעים על תקינות מערכת העיכול וחשוב לדעת כיצד לנהל אורח חיים אשר תומך בתקינות מערכת העיכול ושומר עליה מאוזנת ובריאה.

מערכת העיכול – צינור ארוך ומורכב

מערכת העיכול באדם כוללת שורה של איברים חלולים המחוברים בצינור ארוך ומתפתל מהפה ועד לפי הטבעת, ובהם הפה, הוושט, הקיבה, המעי הדק, המעי הגס ופי הטבעת,
אורך מערכת העיכול הינו מעל 6 מטרים, כאשר זמן מעבר מזון תקין מכניסתו אל הפה ועד פליטתו מהגוף בצואה אמור להיות קטן מ-72 שעות. מערכת העיכול בנויה באופן הבא:
פה – האיבר הראשון שבו נקלט המזון וכבר שם למעשה מתחיל תהליך העיכול . השיניים חותכות את המזון כדי להקל על בליעתו ולהגדיל את שטח הפנים שלו לטובת פירוק יעיל של המזון ע"י אנזימים שונים. בלוטות הרוק מפרישות רוק שתפקידו לשמור על רטיבות הפה ובכך לרכך את המזון, כאשר החומרים האנטי-בקטריאליים שמצויים ברוק משמשים כהגנה ראשונה מפני חיידקים ומזהמים שונים. והלשון מסייע בערבוב המזון עם הרוק ודוחף את המזון הלעוס כלפי החך והלוע לכיוון הושט.
לוע – הלוע הוא צינור שרירי המרופד ברירית, שדרכו עובר המזון מחלל הפה אל הוושט, בתהליך אוטומטי. לאחר תחילת הבליעה נחסם קנה הנשימה ברקמה שמונעת חנק ומנווטת את המזון אל הוושט.
ושט – צינור שאורכו כ-30 ס"מ, דרכו עובר המזון באמצעות תהליך שנקרא פריסטלטיקה, הכולל התכווצויות של שרירים הדוחפים את האוכל במורד הוושט אל הקיבה. בתחתית הוושט מצוי סוגר אשר מאפשר למזון לעבור לקיבה ומונע חזרת תוכן מהקיבה כולל מיצי הקיבה שמסוגלים לעכל איברים שאינם מוגנים מפניהם.
קיבה – צינור רחב שנפחו יכול לנוע בין 50 מ"ל ל-3 ליטרים, ובו למעשה מאוחסן המזון. סביבת הקיבה הינה חומצית ביותר. כדי להגן על הקיבה מפני אותה חומציות, מצופה דופן הקיבה בשכבה רירית שמתחלפת בקצב גבוה. שרירי דפנות הקיבה ממשיכים לפרק את המזון באמצעות תנועות לישה, בסיוע אנזימים המצויים במיצי הקיבה ומבצעים פירוק כימי של המזון.
המעי הדק – החתיכות הקטנות של המזון עוברות אל המעי הדק, שהוא צינור שאורכו הממוצע כ-6.5 מטרים, שם מסתיים הפירוק הכימי של רכיבי המזון ומתרחש תהליך ספיגת החומרים אל הגוף. שרירי המעי הדק מערבבים מזון עם מיצי עיכול מהלבלב, הכבד והמעי, ודוחפים את התערובת קדימה לעיכול נוסף. דופן המעי בנוי מקפלים אשר מגדילים את שטח הפנים ומאפשרים ספיגה יעילה יותר של המזון. המעי הדק מורכב משלושה איברים – הראשון שבהם הוא התריסריון, שאחראי על פירוק שומנים באמצעות אנזים שנקרא ליפאז. לצורך פירוק השומנים מופרשים מלחי מרה מכיס המרה ומהכבד. בנוסף מצויים במעי הדק המעי הריק, שמחבר בין התריסריון למעי העקום, שאחראי על ספיגת יתר אבות המזון לדם.
המעי הגס – אורכו של המעי הגס 1.5-2.5 מטרים ובו נספגים מים ומרכיבים נוספים מהמזון המעוכל. לאחר ספיגת המים הופכת תכולת המעי מוצקה יותר עד להפיכתה לצואה.
פי הטבעת – או החלחולת, סוף צינור העיכול אשר דרכו מופרשת הצואה מן הגוף.
כאמור, בתהליך העיכול משתתפים גם הלבלב, אשר מייצר ומספק מיצי עיכול למעי הדק, הכבד אשר מייצר את נוזל המרה שמסייע גם הוא בעיכול וכיס המרה שאוגר מרה בין הארוחות ומעביר את הנוזל אל המעי הדק.

מחלות דרכי העיכול

ישנם שני סוגים של מחלות דרכי העיכול – פונקציונליות ומבניות:
מחלות פונקציונליות של דרכי העיכול – במצב זה מערכת העיכול תיראה תקינה בבדיקה, אבל בפועל התפקוד שלה לקוי. הבעיות השכיחות במצב זה הינן:
עצירות או שלשולים – חוסר סדירות ביציאות נובע בדרך כלל מתזונה לקויה, שתייה לא מספקת והעדר פעילות גופנית, כאשר שיבוש פתאומי בהרגלי היציאות עלול להעיד על בעיה חמורה יותר. הסכנה העיקרית במצב של עצירות היא התפתחות טחורים או פיסורה והבעייתיות העיקרית בשלשולים הוא איבוד מוגבר של מלחים וחומרים חיוניים.
תסמונת המעי הרגיז – מצב נפוץ שבמסגרתו שריר המעי הגס מתכווץ בצורה לא סדירה ועלול לגרום לעצירות, שלשולים, כאבי בטן ונפיחות של הבטן וכתוצאה מכך לאי נוחות מתמשכת.
• ריפלוקס קיבתי ושטי (GRED) – מצב שבו חומצה מהקיבה חוזרת אל הוושט ועלולה לגרום לצרבת ולכוויה במעטפת הפנימית של הוושט. הגורם העיקרי לכך הינו תפקוד לקוי של השסתום שמפריד בין הקיבה לוושט ואמור למנוע חזרה של תוכן מהקיבה. גורמים נוספים הם בקע סרעפתי, השמנת יתר, היריון או מחלות רקע כגון סוכרת.
דיספפסיה תפקודית – שם כולל לשורת תסמינים במערכת העיכול העליונה המתבטאים בתחושת נפיחות, גזים, אי סדירות ביציאות, גיהוקים, בחילה ועוד. ישנם גורמים רבים למצב זה ולעתים קשה לאבחן את המקור הספציפי לאי הנוחות הבטנית.
מחלות זיהומיות – זיהום חיידקי במערכת העיכול הוא מצב שכיח ביותר שיכול להתבטא בכאבי בטן ושלשולים. הגורמים לזיהום יכולים להיות בין היתר פרזיטים או טפילים במעיים, הדבקה ממזון מקולקל או חיידק עמיד בשם הליקובקטור פילורי שנמצא בקיבה ושכיח מאד בגיל המבוגר.
מחלות מבניות של דרכי העיכול – במצב זה מערכת העיכול לא פועלת כראוי והדבר ייראה גם בבדיקה. דוגמאות נפוצות של מחלות מבניות הן:
מחלות מעי דלקתיות – מצב של דלקת מתמשכת בחלקים שונים של מערכת העיכול, כאשר המחלות הנפוצות ביותר הן קרוהן וקוליטיס, מחלות כרוניות המתאפיינות בהתלקחויות והפוגות לאורך השנים. במחלת קרוהן עלולה הדלקת לפגוע בכל חלק ממערכת העיכול ובעיקר במעיים והיא מתבטאת בכאבי בטן, שלשולים, חוסר תיאבון, חולשה, אנמיה והפרעות בגדילה. קוליטיס כיבית מתבטאת בעיקר בדלקת ברירית המעי הגס ותסמיניה הם שלשול, כאבי בטן ולעתים גם כאבי מפרקים. מחלות מעי דלקתיות רגישות מאד למצבי סטרס ומושפעות ישירות מהמצב הנפשי של החולים.
טחורים – מצב נפוץ שבו מתנפחות כריות הדם שממוקמות בחלק האחרון של המעי הגס וגורמות לכאבים עזים ודמם בעת יציאה. הטחורים יכולים להיות חיצוניים לפי הטבעת או פנימיים בחלק התחתון של הרקטום, והם עלולים לפגוע באופן משמעותי באיכות החיים. מצב מתמשך של טחורים עלול לגרום לפיסורה אנאלית – קרע סמוך לפי הטבעת אשר גורם לסבל רב.
פוליפים במעי הגס – גושים הבולטים מדופן המעי הגס ועלולים לעתים להתפתח לגידולים ממאירים. במצב של פוליפים קטנים לרוב לא יהיו תסמינים, לעומת פוליפים גדולים שעלולים לגרום לדימום או שינויים ביציאות הצואה. הגורמים לפוליפים הם לרוב שילוב של גנטיקה ואורח חיים הכולל עישון, אלכוהול, תזונה לקויה, השמנה וחוסר בפעילות גופנית.
ישנן דוגמאות רבות נוספות של מחלות דרכי העיכול, אבל המכנה המשותף של מרביתן הינו פגיעה בתהליך התקין של העיכול וכתוצאה מכך ירידה בספיגת מרכיבים חשובים מהמזון ופגיעה בבריאות.

שמירה על מערכת עיכול בריאה

תהליך עיכול תקין יכול לעשות את ההבדל בין איכות חיים טובה לבין קושי יומיומי שמתחיל באי נוחות מטרידה ועד כאב וסבל של ממש. חשוב לדעת כי מחלות מערכת העיכול אינן גזירת גורל ויש בידינו להפחית ואף למנוע מצבים רבים שפוגעים בדרכי העיכול. המפתח לשמירה על בריאות מערכת העיכול הוא שילוב נכון של אורח חיים בריא הכולל תזונה מאוזנת, פעילות גופנית סדירה וחיזוק מערכת העיכול בחומרים חסרים באמצעות פורמולות צמחיות ייחודיות.

שיטת הניג למערכת עיכול בריאה מבוססת על טיפול בשורש הבעיה ולא רק בתסמינים. האבחון משלב בין בדיקות דם לאבחון דרך הלשון וכבר באותו יום מתבצעת התאמה של הטיפול באופן אישי לכל אחד ואחת, תוך התייחסות מוקפדת למצב הרפואי, הפיזיולוגי והנפשי שלהם. הטיפול עצמו כולל הנחיות תזונתיות והתאמה של פורמולות צמחים ותוספי מזון ייחודיים, המיוצרים על ידי מכון הניג באישור משרד הבריאות ועל פי תקני ייצור קפדניים. הליך הטיפול עצמו מפוקח ע"י המומחים של המכון, אשר זמינים לכל שאלה ועוקבים באופן אישי אחר המטופלים. מטרתה של שיטת הניג הינה לטפל במחלות השונות של מערכת העיכול באמצעות פורמולות יחודיות והקנית הרגלי חיים שמאפשרים לשמור על בריאות מערכת העיכול לאורך זמן.

אל תישארו עם כאבי הבטן, הנפיחות ואי הנוחות – טיפול יעיל, טבעי, מבוקר ומוכח יכול לשנות את חייכם לטובה.

מאמרים נוספים

דלקת בוושט

דלקת בוושט

מערכת העיכול שלנו כוללת את הוושט, הקיבה והמעיים, ותפקידה לפרק את המזון שאנו אוכלים על מנת לספק לגוף את החומרים המזינים הדרושים לו. הוושט הוא

קרא עוד »
מעיים עצלים

מעיים עצלים

מעיים עצלים מאופיינים בתנועתיות ירודה של המעי הגורמת לפינוי איטי של תכולת המעיים. מצב זה גורם לעצירות כרונית, שלשולים לסירוגין ותחושת נפיחות ואי נוחות בבטן,

קרא עוד »
נגישות
Call Now Button