fbpx
איך מעבירים צרבת במהירות

איך להעביר צרבת במהירות?

צרבת היא תחושה כואבת של צריבה או לחץ באזור החזה או הגרון התחתון, אשר נגרמת בשל עלייה של חומצות הקיבה לכיוון הוושט. הוושט וקצה הגרון התחתון אינם מוגנים מפני החומצה והיא פוצעת את רירית הוושט שלא מוגנת. צרבת יכולה לנבוע ממגוון גורמים, ביניהם אכילת מזון שומני או חריף מדי, נוכחות של חיידק הליקובקטר פילורי בקיבה, החזר תכולת קיבה לוושט (רפלוקס), שתיית אלכוהול או קפאין, עישון, לחץ נפשי ממושך, השמנת יתר או הריון.

תופעת הצרבת שכיחה מאוד ונפוצה בקרב אוכלוסיות רבות. לרוב היא מטרידה ולא נעימה, אך לא מהווה סכנה רפואית ממשית. עם זאת, במקרים מסוימים היא עלולה להפוך לכרונית ולגרום לסיבוכים משמעותיים יותר. כאשר הצרבת חוזרת לעתים תכופות או באה בצירוף תסמינים נוספים, חשוב להתייעץ עם רופא ולברר את הסיבה העומדת מאחוריה.
הבנת הגורמים לצרבת והטיפול הנכון בה חשובים מאוד להקלה מהירה על התסמינים ולמניעת הישנותה. בכתבה הבאה נפרט את הדרכים השונות להעברת הצרבת באופן יעיל ומהיר.

תרופות ללא מרשם להקלה מיידית

כאשר מופיעה צרבת, הדבר הראשון שרבים נוטים לעשות הוא לפנות לתרופות ללא מרשם רופא (כגון טאמס), כדי לקבל הקלה מיידית.
קיימים שני סוגי תרופות עיקריים המשמשים להקלה זריזה על צרבת: מחסמי H2 ואינהיביטורים של משאבת הפרוטונים בקיבה.
מחסמי H2 כוללים תרופות כמו פמוטידין, סימטידין ואניטידין. הן פועלות על ידי חסימת קולטני ההיסטמין H2 בקיבה, מה שמפחית את ייצור החומצה ומקל על הצריבה. תרופות אלו יעילות ופועלות תוך שעתיים-שלוש לאחר הנטילה.

אינהיביטורים של משאבת הפרוטונים(PPIs) , כמו אזומפרזול ולנסופרזול, הן התרופות החזקות ביותר למניעת ייצור חומצה בקיבה. הן מדכאות באופן ישיר את האנזים האחראי להפרשת חומצה, ומספקות הקלה מהירה ויעילה לצרבת קשה. השפעתן ממושכת יותר ממחסמי ה-H2.

בכל מקרה, חשוב לקרוא בעיון את הוראות השימוש של תרופות אלו ולא לנטול אותן לטווח ארוך ללא התייעצות עם רופא.
מחקרים הראו כי שימוש ממושך של שנים בתרופות נוגדות חומציות עלול להגדיל את הסיכון לסרטן קיבה בכ-80%. לכן, ההמלצה היא להשתמש בתרופות אלו לזמן קצר לצורך הקלת חירום, אך לא פתרון לצרבת חוזרת באופן קבוע.

תרופות מרשם

במקרים בהם הצרבת חוזרת באופן תדיר או שהיא מופיעה בעוצמה רבה, רופאים עשויים לרשום תרופות נוגדות חומציות חזקות יותר הדורשות מרשם רפואי. תרופות אלו כוללות אינהיביטורים של משאבת פרוטונים בריכוזים גבוהים יותר מאלו הקיימים בתרופות ללא מרשם, או תרופות חזקות במיוחד מקבוצת H2.

תרופות מרשם אלו יעילות ביותר בדיכוי חומציות קיבה גבוהה ובהקלה על תסמיני צרבת עזים, אך חשוב להקפיד על נטילתן בהתאם להוראות הרופא ולהימנע משימוש ממושך ללא פיקוח, משום שגם תרופות אלו, כמו אלו הנרכשות ללא מרשם, קשורות בעלייה של כ-80% בסיכון לסרטן קיבה במקרה של שימוש ממושך.

לכן, תרופות מרשם אלו מיועדות לטיפול זמני ולקראת התערבות רפואית להסרת הגורם לצרבת הכרונית, כמו טיפול בזיהום חיידקי בקיבה. רופא יכול להמליץ על השימוש בהן למשך תקופה קצרה, תוך מעקב צמוד על השפעות הלוואי והערכה חוזרת של הצורך בהמשך הטיפול.

שינויים באורח החיים

בנוסף לתרופות, ישנם שינויים באורח החיים אשר יכולים לסייע בהקלה על הופעת הצרבת, מתוך הימנעות מגורמים עיקריים המזינים צרבת ורפלוקס תכוף.

למשל, יש להקפיד על תזונה בריאה ודלה בשומנים ומזונות חריפים, שכן מזונות כאלה מגרים את רירית הקיבה ומעכבים את תנועת התריסריון, מה שמעלה את הסיכון להחזר תכולת קיבה (רפלוקס).

חשוב להימנע משתיית אלכוהול וקפאין, שמזיזים את סוגר הוושט וגורמים להאטה בפינוי תוכן הקיבה. כמו כן, מומלץ להפסיק לעשן מכיוון שהעישון פוגע בסגירה התקינה של סוגר הוושט. צריכת כמויות גדולות של מזון בבת אחת גם עלולה להזין את הצרבת, כמו גם אכילה לפני שהולכים לישון.

חשוב לשמור על משקל תקין ולנסות לשמור על רמות סטרס נמוכות. גם השמנת יתר וחוסר פעילות גופנית מגבירים צרבת, וסטרס ממושך עלול לגרום להאטה בריקון הקיבה ולצרבת. יש להימנע מלבוש הדוק באזור הבטן שעלול לפגוע בפעילות התקינה של התריסריון.

לבסוף, ניתן לשקול הרמת ראש המיטה בזווית של כ-15 עד20 מעלות, כדי למנוע חזרת תוכן הקיבה בעת השינה.
שינויים משמעותיים אלו באורח החיים והתזונה יכולים להביא להקלה משמעותית בצרבת.

מתי לפנות לרופא?

יש לפנות לרופא במקרים הבאים של צרבת חריפה או כרונית:
– צרבת קשה או כרונית שאינה חולפת או משתפרת לאחר ניסיון טיפול עצמי במשך מספר שבועות, ובמיוחד אם היא מלווה בתסמינים חמורים נוספים כמו כאבי בטן עזים.
– ירידה חדה או בלתי מוסברת במשקל הגוף, שעלולה להעיד על בעיה רצינית יותר במערכת העיכול.
– קשיי בליעה, הרגשה שהמזון "תקוע" בחזה או בגרון.
– הקאות דמיות או צואה שחורה המכילה דם סמוי, שעלולות להעיד על דימום ממערכת העיכול.
– כאבי חזה קשים, קוצר נשימה או תחושת לחץ בחזה, שעלולים להעיד על בעיות רציניות אחרות.

בכל מצב של סימפטומים חריפים או החמרה במצב, חשוב לפנות בדחיפות לרופא לבירור הסיבה והטיפול המתאים. במקרים רבים, ביקור אצל גסטרואנטרולוג יסייע באבחון ובטיפול יעיל בצרבת ממושכת.

טיפול טבעי להקלה בצרבת – השיטה של מכון הניג

מכון הניג מתמחה בטיפול בבעיות מערכת העיכול. המטפלים המומחים של מכון הניג מציעים טיפול המטפל בשורש הבעיה, הן באמצעות צמחי מרפא והן באמצעות שינוי אורח חיים ותזונה, עם אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד של 87%.

שיטת האבחון והטיפול של מכון הניג להקלה בצרבת כולל אבחון ראשוני באמצעות מפת הלשון, אשר מספקת 'הצצה' אל מערכת העיכול ואיתור בעיית המקור. בנוסף, האבחון כולל בדיקה מעמיקה ומקיפה של הרגלי תזונה, בדיקות דם, אבחון הורמונלי על פי הרפואה הסינית, זיהוי מזהמים במערכת העיכול וכלים נוספים על פי הצורך. לצד זאת, האבחון של מכון הניג כולל התייחסות גם למצב הנפשי של המטופל, בכל הנוגע לתחושות סטרס ומתח.

בהתאם לתוצאות האבחון, תכנית הטיפול של מכון הניג כוללת תכנית טיפול מותאמת אישית, על פי חומרת התופעה, המצב הבריאותי של המטופל ואורח החיים שלו. ההתאמה האישית של תכנית הטיפול מתבטאת בין היתר בלוחות זמנים ופורמולות שונות של צמחי מרפא.

מתוך מטרה להקל על תהליך הטיפול בצרבת, שלבי האבחון ובניית תכנית הטיפול נערכים במרוכז בביקור יחיד באחד מהמרכזים של מכון הניג.

הפורמולות הצמחיות הניתנות כחלק מתכנית הטיפול של מכון הניג פותחו על ידי מומחי המכון במשך שנים, על בסיס מחקרים וניסיון רב. הפורמולות טבעיות לחלוטין ומיועדות באופן ממוקד לטיפול בבעיות במערכת העיכול, כמו הקלה בצרבת. כל הפורמולות מיוצרות כאן בישראל באישור משרד הבריאות על פי סטנדרטים גבוהים של ייצור.

תכנית הטיפול האישית של מכון הניג כוללת ליווי לטווח ארוך על ידי צוות המומחים של מכון הניג, אשר כולל נטורופתים ויועצי תזונה. הליווי נועד להקניית הרגלים חדשים של אורח חיים בריא בטווח הרחוק, מתוך רצון לשמור על תוצאות הטיפול ולהפחית את הסיכוי להופעה חוזרת של צרבת בעתיד.

מידע זה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי.

יש להתייעץ עם רופא לפני נטילת תרופות כלשהן, במיוחד אם יש לך מצבים רפואיים קיימים או אתה נוטל תרופות אחרות.
טיפול בצרבת תלוי בסיבת הבעיה וייתכן שיהיה צורך בשינויים באורח החיים לצד טיפול תרופתי.

מאמרים נוספים

פרוביוטיקה לעיכול

פרוביוטיקה לעיכול

במערכת העיכול שלנו מצויים למעלה מאלף סוגים שונים של חיידקים, מתוכם חיידקים רבים התורמים לבריאותנו. החיידקים עוזרים בפירוק מזון, ייצור ויטמינים ומינרלים והגנה מפני זיהומים.

קרא עוד »
ריח רע מהפה

ריח רע מהפה

לא סתם קוראים לזה באשת ריח רע מהפה, או בהגדרתו הרפואית הליטוזיס ובעברית באשת, הוא מצב שכיח המשפיע על אנשים בכל הגילים. מצב של הבל

קרא עוד »

הליקובקטר פילורי

הליקובקטר פילורי (H. pylori) הוא סוג של חיידק. חיידק זה יכול להיכנס לגופנו ולחיות במערכת העיכול שלנו. לאחר שנים רבות ולפעמים באופן מיידי, הוא יכול

קרא עוד »
נגישות
Call Now Button